مقدمه
همیشه کاهش سرعت در محدوده کارگاه برابر ضوابط آیین نامه از چالشهای کارگاه های راهسازی و راهداری بوده است. بنده سعی خواهم نمود نکات تجربی و ضوابط آیین نامه را در این پست ارائه کنم و امیدوارم مفید واقع گردد. توضیحات ابتدایی در خصوص منطقه کاری و سایر اصطلاحات را در پست ایمنی و کنترل ترافیک در عملیات اجرایی راهداری و راهسازی و نیز فصل پنجم نشریه ۳۷۰ را مطالعه بفرمایید.
کاهش سرعت در محل محوطه کارگاه جاده ای
در آزادراهها و راههای شریانی (بزرگراهها و راههای اصلی) وقتی که لازم است حداکثر سرعت کمتری را در نزدیک شدن به محوطۀ کاری به کار گرفت، اختلاف بین سرعت نزدیک شدن به محوطه کاری و حداکثر سرعت، زیاد خواهد بود، در چنین شرایطی قبل از محدودیت سرعت ”نهایی“، باید یک محدودیت سرعت ”واسطه“ اختیار گردد تا رانندگان را به تدریج برای محدودیت سرعت کمتر بعدی آماده سازد.
در نشریه جهت کاهش تدریجی سرعت در محورهایی دارای سرعت مثل آزادراه ، بزرگراه و راههای اصلی (محدودیت سرعت واسطه) را اختیار کرده است. حالا واقعاً نصب این تابلوهای محدودیت سرعت تدریجی جهت رسیدن به سرعت مطلوب و آرام سازی در محل کارگاه چقدر می تواند موثر باشد!!
متاسفانه مشاهده میشود بعد از نصب تجهیزات ایمنی در محل کارگاه آرامسازی مورد انتظار تحقق پیدا نمی کند و مشکلات و حوادثی را در پی دارد. مشاهده شده علی رغم اینکه علائم و تجهیزات هشداری به میزان کافی و حتی بیشتر از حد استاندارد در محل کارگاه جاده ای نصب شده است اما سرعت خودرو ها مخصوصاً در نقاط تغییر مسیر در راه اصلی و ورود به راه انحرافی به دلیل عدم رعایت سرعت اعلام شده و توجه به جلو در محوطه کارگاه کاهش نیافته و گاهی منجر به حادثه می شود. که مهمترین عامل آن خواب آلودگی برخی رانندگان میباشد.
همانطور که مستحضرید نشان دادن تمام حالاتی که ممکن است در حین انجام کار با آن مواجه شویم توسط نشریه ، غیر ممکن است و استاندارد یاد شده در نشریه حداقلی است از آنچه که باید در این گونه موارد اجرا شود. در موقعیت های خاص ، بر مبنای مطالعات مهندسی و با توجه به شرایط موجود در محل، این امکان وجود دارد که علایم و تجهیزات متناسب دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.لذا همانطور که در نشریه اشاره شده بایستی بر مبنای مطالعات و قضاوت مهندسی بدنبال مکمل هایی بود تا این نواقص را در منطقه کارگاه جاده ای بهبود بخشید.
چه عواملی موجب عدم تاثیر تابلوهای محدودیت در کاهش تدریجی سرعت در محل کارگاه جاده ای میشود.
- مهمترین عامل ، عدم توجه کاربران راه به علائم ایمنی و اطاعت از فرامین تابلوها در حین رانندگی و خواب آلودگی است.
- عدم استفاده از تابلو با مشخصات تابلوهای کارگاه جاده ای و مناسب با سرعت طرح محور مانند ابعاد ، رنگ ، کیفیت شبرنگ (آشکارسازی)
- جانمایی نامناسب علائم و تجهیزات کارگاه جاده ای
اقدامات پیشنهادی مکمل پلان ایمن سازی در راستای کاهش سرعت در منطقه کارگاه (تجربی)
- در صورتی که عملیات راهسازی و راهداری در کارگاه جاده ای منطقه چندین ماه به طول می انجامد استفاده از شیار و نوار لرزاننده در محوطه ۸۰۰ تا ۵۰ متر کارگاه در راستای هوشیار سازی کاربران و آرام سازی ترافیک توصیه میشود.
- در صورت طولانی بودن کارگاه اجرای خط کشی مخصوصا در نقاطی که تغییر مسیر مثل ورود به راه انحرافی و خروجی از راه انحرافی وجود دارد توصیه می شود.
- اجرای دو دستگاه سرعتکاه سینوسی در منطقه ورود به کارگاه به جهت آرامسازی ترافیک (پیشنهاد بنده ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر و ۳۰۰ متر قبل از ورود به راه انحرافی می باشد ، البته در موقعیتها و حالات مختلف در راه این فواصل تغییر میکند و بایستی بررسی و بهترین فاصله را انتخاب نمود.) آشکار سازی نظیر رنگ آمیزی ، نصب استوانه ترافیکی در دو سمت سرعتکاه و نصب چراغ چشمک زن و چشم گربه ای سولار در محل بایستی پیش بینی شود.)
- در راستای آشکار سازی و ارتقاء ایمنی در نقطه تغییر مسیر به راه انحرافی از چراغهای فلش LED یا مشابه استفاده شود.
- در محوطه ۸۰۰ تا ۵۰ متری کارگاه حداقل سه چراغ چشمکزن زرد رنگ توصیه میشود که می تواند در محل دو سرعتکاه نیز جانمایی گردد.
اقدامات پیشنهادی اشاره شده کاملا تجربی می باشد. لذا در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و نقد از طریق فرم تماس با ما به اشتراک بگذارید.
در چه مواردی بایستی راه انحرافی ایجاد کنیم :
- در مواقعی که عرض راه به طور کامل با توجه به نوع عملیات اجرایی راهداری کاملاً قطع میشود مانند احداث آبرو ، پل ، بهسازی و تعمیر دال ، حوادث غیر مترقبه و موارد مشابه
- در مواردی که طول کارگاه و یا میزان ترافیک بیشتر از مقادیر جدول (۲-۱) باشد، باید با ایجاد راه انحرافی و یا به طریق دیگر، عرض مناسب برای عبور دوطرفه ترافیک را فراهم نمود.
- وقتی عرض غیر مسدود سواره رو از ۶.۵ متر برای یک راه دو طرفه کمتر باشد، ممکن است برای وسایل نقلیه سنگین و اتوبوسها ایجاد مشکل نماید، در این صورت باید با ناظر مربوط مشورت شود. راههای با عرض سواره رو کمتر از ۵.۵ متر برای انجام عملیات اجرایی راهسازی و راهداری خیلی کم میباشد، در این صورت باید از مخروطهای ایمنی برای ایجاد یک عرض عبور به میزان ۳.۶۵ متر استفاده نموده و از روشهای کنترل ترافیک برای عبور وسایل نقلیه به صورت یکطرفه استفاده گردد. حداقل عرض لازم برای عبور ترافیک به صورت یک طرفه ۳.۲۵متر میباشد. در جاهایی که انتظار میرود فقط وسایل نقلیه سبک عبور نمایند، ممکن است این عرض تا ۲.۷۵متر کاهش یابد (نشریه۲۶۷ جلد هفتم) لذا با عنایت به توضیحات داده شده در صورت عدم تامین عرض راه مناسب و با قضاوت مهندسی افزایش عرض قطعه مسیر یا ایجاد راه انحرافی را بایستی در نظر گرفت.
- در نقاط و موقعیتهای خاص و دارای شرایط ویژه که امکان عبور ترافیک در حین تردد وسایل نقلیه وجود ندارد. بایستی با در نظر گرفتن شرایط کارگاه و مطالعات مهندسی در خصوص ایجاد راه انحرافی اقدام نمود.
جدول ۲-۱ طول کارگاه محوطه کاری به نسبت تعداد وسیله نقلیه عبوری
حداکثر تعداد وسیله نقلیه در دو برای | حداکثر تعداد وسیله نقلیه در دو برای | |
---|---|---|
طول محوطه کاری طول کارگاه(متر) | تعداد وسایل نقلیه در ۳دقیقه | تعداد وسایل نقلیه در ساعت |
۱۰۰ | ۷۰ | ۱۴۰۰ |
۲۰۰ | ۶۳ | ۱۲۵۰ |
۳۰۰ | ۵۳ | ۱۰۵۰ |
جدول۵-۶ بدست آورن طول مخروط محافظکاری (طول قسمت اتصال ورودی) هنگام عملیات اجرایی در راه ها ، وقتی که مکنترل حرکت وسایل نقلیه مستقیماً انجام نمی گیرد.
(کیلومتر در ساعت) | عرض | خطر | ( | عرض | مسدود | شده | ) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
سرعت متوسط اتومبیلها | شرح | ۲/۴ متر | ۲/۷ متر | ۳ متر | ۳/۴ متر | ۳/۷ متر | ۴/۳ متر | ۴/۹ متر | ۵/۵ متر | ۶/۱ متر | ۶/۷ متر | ۷/۳ متر |
تا ۳۰ | طول قسمت اتصال (متر) تعداد مخروطهای ایمنی | ۳۰ ۵ | ۳۴ ۵ | ۳۸ ۵ | ۴۲ ۶ | ۴۵ ۶ | ۵۲ ۷ | ۶۰ ۸ | ۶۸ ۸ | ۷۶ ۹ | ۸۴ ۱۰ | ۹۰ ۱۱ |
۴۰ تا۳۱ | طول قسمت اتصال (متر) تعداد مخروطهای ایمنی | ۴۵ ۶ | ۵۱ ۷ | ۵۸ ۸ | ۶۳ ۸ | ۶۹ ۹ | ۷۸ ۱۰ | ۹۰ ۱۱ | ۱۰۲ ۱۲ | ۱۱۴ ۱۴ | ۱۲۶ ۱۵ | ۱۳۸ ۱۷ |
۵۰ تا۴۱ | طول قسمت اتصال (متر) تعداد مخروطهای ایمنی | ۶۰ ۸ | ۶۹ ۹ | ۷۶ ۱۰ | ۸۴ ۱۱ | ۹۱ ۱۱ | ۱۰۸ ۱۳ | ۱۲۲ ۱۵ | ۱۳۸ ۱۶ | ۱۵۲ ۱۸ | ۱۶۸ ۲۰ | ۱۸۲ ۲۱ |
۶۰ تا۵۱ | طول قسمت اتصال (متر) تعداد مخروطهای ایمنی | ۷۶ ۱۰ | ۸۶ ۱۱ | ۹۵ ۱۲ | ۱۰۵ ۱۳ | ۱۱۴ ۱۴ | ۱۳۴ ۱۶ | ۱۵۲ ۱۸ | ۱۷۲ ۲۰ | ۱۹۰ ۲۲ | ۲۱۰ ۲۴ | ۲۲۸ ۲۶ |
۶۱به بالا | طول قسمت اتصال (متر) تعداد مخروطهای ایمن | ۹۱ ۱۱ | ۱۰۳ ۱۳ | ۱۱۴ ۱۴ | ۱۲۵ ۱۵ | ۱۳۷ ۱۶ | ۱۶۰ ۱۹ | ۱۸۲ ۲۱ | ۲۰۶ ۲۴ | ۲۲۹ ۲۶ | ۲۵۱ ۲۹ | ۲۷۴ ۳۱ |
توضیحات تکمیلی جدول۵-۶ جهت انتخاب طول و زاویه اتصال ورود وخروج و تعداد مخروط ها در راه انحرافی:
ابتدا برای بدست آورید طول رمپ اتصال به راه انحرافی بایستی با توجه به طرح سرعت متوسط خودروها و میزان عرضی از راه که قصد مسدود نمودن آن را داریم از جدول ۵-۶ عدد را بدست آوریم .
حالا بیشترین سرعت در جدول را انتخاب میکنیم (۶۱به بالا) و با توجه به اینکه عملیات ما انسداد کامل مسیر جهت بازسازی پل است کل عرض ۷.۳۰ را از جدول فوق انتخاب میکنیم .
باتوجه به جدول به عدد ۲۷۴متر طول رمپ اتصال در ورودی و تعداد ۳۱ عدد مخروط ترافیکی یا استوانه ترافیکی یا بشکه ایمنی خواهیم رسید. هر چه طول رمپ اتصال بیشتر باشد زاویه ورود نرمتر و مناسبتر است. برابر توضیحات جدول به طور تقریبی فاصله مخروط های ایمنی ۹ متر از هم در نظر گرفته شده است .
به طور حتم در سرعتهای بالای ۶۰ کیلومتر افزایش طول رمپ ورود به دلیل ایجاد زاویه مناسب و قوس باز در هدایت ایمن ترافیک محور نقش اساسی را بازی میکند.
پیشنهاد میشود همین طور رمپ و مشخصات ورودی در خروجی رمپ راه انحرافی به جهت حفظ ایمنی تردد خودروها در تغییر مسیر لحاظ گردد (تجربه نویسنده مطلب). اما نشریه در نکات جدول ذکر نموده است قسمت اتصال خروجی باید به جز در جایی که یک جزیره موقتی ایجاد شده است تحت زوایه ۴۵ درجه باشد.
گاهی محل احداث راه انحرافی دارای حالتها و محدویتهایی می باشد که ممکن است به طول و زاویه مناسب جهت ورود و خروج دست پیدا نکنیم و یا اینکه ممکن است به تابلوهای محدودیت سرعت ، چراغ چشمک زن و تابلو سبقت ممنوع نیاز داشته باشیم اینها مواردی هستند که الگویی در نشریه ۲۶۷ جلد هفتم ارائه نشده است .
در این پست دو تیپ نقشه راه انحرافی با مقیاس واقعی جهت راه یک طرفه و دوطرفه ارائه کردیم که برخی از این حالت و محدودیتها را چاره و در محورهایی پر تردد مورد استفاده قرار گرفته ، و بازخورد قابل قبولی نیز داشته است.
مطلب فروشگاهی
دانلود دو تیپ پلان راه انحرافی جهت انجام عملیات راهداری و راهسازی در جاده یک طرفه و دوطرفه
بروزرسانی شده ۱۴۰۱.۲.۱۴
+ پلان با فرمت اتوکد و هر پلان در مقیاس واقعی ترسیم شده است .
+هر تیپ نقشه دارای الگوی نقشه نشریه و نقشه اجرایی پیشنهادی می باشد
+حالتهای مختلف استفاده از سرعتکاه ، تابلوهای محدویت سرعت و سبقت ممنوع نمایش داده شده
+دارای جزئیات و توضیحات تکمیلی
+متن و توضیحات داخل نقشه با فونتهای ویندوز بوده که در فایل جهت نصب روی ویندوز قرار داده شده و نیاز به فونت اتوکد نمی باشد.
+مناسب برای پیمانکاران ، مشاوران و دانشجویان
+جهت دانلود بلوک کامل علائم طراحی پلان ایمنی انجام عملیات راهداری به این لینک مراجعه کنید.
نکته : بعد از باز کردن فایل به جهت رفع مشکل نمایش فونتها و پیامها در اتوکد از فرمان RE استفاده کنید.
__________________________________
قیمت ۱۰۰.۰۰۰تومان
________________________________
در صورت بروز هر گونه مشکل در پرداخت و دانلود از طریق فرم زیر تماس حاصل فرمایید
تماس با ما
هر گونه کپی برداری و باز نشر حتی قسمتی از مطالب فروشگاه شرعاً حرام و پیگرد قانونی دارد