شیب شیروانی (شیب کنار راه )چیست ؟
شیب شیروانی (شیب کنار راه ) : معمولا به حاشیه نا هموار کناری راه گفته میشوند که ممکن است دارای شیب منفی (شیب خاکریزی)یا شیب مثبت (شیب خاکبرداری ) باشند . همانطور که اشاره شد شیروانی خاکریزی در امتداد حرکت ترافیک به سه نوع می توان تقسیم نمود.
- قابل بازیابی
- غیر قابل بازیابی
- بحرانی
در تهیه کارت آموزشی زیر سعی کردم جهت درک و خاطر سپردن بهتر این مبحث به صورت شماتیک این شیبها نمایش داده شود. ( مطلب از کتاب عوامل موثر در ایمنی راه نوشته آقای مهندس یاسر بوداغی می باشد)
شیب شیروانی از دید نشریه ۲۶۷ جلد چهارم
در ادامه این بحث در نشریه ۲۶۷ جلد چهارم می خوانیم که در تحقیقات نشان داده شده که برای سرعتهای تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت شیبهای کنار راه نباید از ۱:۶ تندتر باشند و فاصله پای خاکریز تا گوشه باند سواره رو باید حداقل ۱۰ متر تا لبه سواره رو در نظر گرفته شود.
لازم است این نکته را اضافه کنیم ، اینکه اکثر راههای احداثی سعی می نمایند حداقل شیب شیروانی ۱:۴ را دارا باشند که برابر مشخصات درج شده در نشریه ۴۱۵ بلا اشکال است و نمی توان به دلیل اینکه شیب ۱:۶ نیست به آن ایراد فنی گرفت . اجرای شیب یک به شش در راستای ارتقاء ایمنی و بخشنده تر نمودن راه است .
در کارت آموزشی زیر بنده با عنایت به اینکه اصلاح شیبهای شیروانی در ایمنی سازی و بخشنده نمودن راه کمک می کند. یک برآورد عملیات خاکی انجام دادم که یک اشل از میزان هزینه برای اصلاح یک کیلومتر شیب شیروانی مشخص شود. البته میزان هزینه ذکر شده با توجه به شرایط و موقعیت راهها دارای نوسان می باشد. امیدوارم مفید واقع شود. ما را با نظرات خود همراهی بفرمایید. با تشکر- مجید یوسفی مقدم – سوم خرداد ماه ۱۳۹۷
[table “۶” not found /]
هر گونه کپی برداری و باز نشر حتی قسمتی از مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
با سلام و احترام ، مطالب خیلی توب و ارزشمندی بود .
از آقای مهندس یوسفی بابت تهیه مطالب شیب شیروانی تشکر می کنم . مهدی زاده