تاسیسات جانبی راه : پارکینگ
ضوابط احداث پارکینگ و نکات احداث پارکینگ در راهها ، نکات نشریه ۴۱۵ طرح هندسی راهها
تعریف توقفگاهها (پارکینگ ها)
در ضوابط احداث پارکینگ توقفگاهها : پارکینگ ها به محلهایی اطلاق میشود که در فواصل معینی از دو طرف راه جهت توقف وسایل نقلیه احداث میشوند،
ظرفیت تعداد خودرو در پارکینگ های احداثی راههای شریانی
در راه های شریانی، توقفگاهها باید حداقل دارای ۱۰جاپارک وسیله نقلیه سبک و ۴جاپارک کامیون باشد.
فواصل احداث پارکینگ در راههای شریانی
در هرجهت از راههای شریانی و راه اصلی جداشده باید حداقل در فواصل ۵الی ۱۰کیلومتری در حاشیه راه و در داخل حریم، توقفگاه درنظر گرفت. در سایر راهها طول و فاصله توقفگاهها با توجه به ایمنی، پستی و بلندی، کاربری اطراف راه و موارد اقتصادی، توسط طراح تعیین شود. باید بین توقفگاه و شانه سمت راست راه، فاصله مناسب بسته به سرعت طرح و شرایط پستی و بلندی حاشیه راه، وجود داشته باشد.
تجربیات نویسنده سایت راهدار در خصوص جانمایی و احداث پارکینگ در جاده :
- در جاده های دو طرفه پارکینگ بایستی برای دو سمت ترافیک در سمت راست جاده در فواصل مشخص شده احداث گردد.
- استفاده از توقفگاه ها و پارکینگهای باقی مانده از زمان بهسازی و تغییر درجه راه که سمت چپ جاده های یک طرفه واقع شده اند توصیه نمی شود ، زیرا در لاین سبقت واقع شده و با خروج دستگاه از پارکینگ حادثه متصور است.
- در جانمایی پارکینگ در راه بایستی دقت شود که فاصله مناسب با دوربرگردانها و تقاطع ها را داشته باشد در غیر اینصورت خود عامل حادثه خواهد شد.
- در جانمایی دقت شود مکانی انتخاب گردد که کمترین عملیات خاکریزی و خاکبرداری را داشته باشد.
- محل قوسهای افقی و عمودی ، سراشیب ها محل مناسبی جهت احداث پارکینگ نمیباشد.
- در جانمایی پارکینگ بایستی دقت شود ، با توجه به طول رمپهای ورودی و خروجی در زمان ساخت نیاز به تعریض ابنیه راه نباشد. زیرا می توان به اندکی جابجایی پارکینگ از محل آبرو ها و پلها از صرف این هزینه گزاف خودداری نمود.
ورودی و خروجی به پارکینگهای حاشیه راه:
برای ورود به توقفگاه یا خروج از آن در راههای اصلی و فرعی دو خطه، میتوان به جای استفاده از خط کاهش یا افزایش سرعت به ترتیب از لچکی های با نرخ ۱:۱۵و ۱:۲۵(عرض به طول) استفاده کرد
توضیحات تکمیلی سایت راهدار :
لچکی Taper با نرخ ۱:۱۵و ۱:۲۵(عرض به طول) یعنی چه؟
لچکی ورودی با نرخ ۱:۱۵ یعنی به ازاء هر متر عرض رمپ که در تصویر فوق مشاهده میکنید ۱۵ متر طول لچکی جهت ورود به پارکینگ داشته باشیم .
که به طور مثال اگر عرض رمپ را ۴متر در نظر بگیریم طول لچکی ما میشود ( ۶۰متر=۱۵*۴ )
لچکی خروجی با نرخ ۱:۲۵ نیز تعریف فوق را دارد که با مثال عرض ۴متر عرض رمپ طول لچکی خروجی ما (۱۰۰متر=۲۵*۴ ) می شود.
لازم به ذکر است طبق توضیحات نشریه ۴۱۵ می توان در راههای اصلی و فرعی دو خطه به جای استفاده از خط افزایش سرعت و کاهش سرعت از این لچکی ها با نرخ محاسبه شده استفاده نمود. که در این صورت خط کاهش و افزایش سرعت حذف شده و فقط طول لچکی محاسبه شده اجرا میشود. در پستهای بعدی در خصوص لاین کاهش و افزایش سرعت توضیح بیشتری خواهیم داد.
خط کشی و اجرای هاشور پارکینگ (نکات نشریه راهنمای طراحی و اجرای خط کشی راهها)
جهت مشاهده شماتیک اجرای صحیح و آموزش خط کشی و هاشور میانه پارکینگ ها احداثی در جاده های شریانی به این پست مراجعه فرمایید..
خلاقیت در جذب مسافرین به استراحتگاهها و توقفگاهها
استفاده از المانهای جذاب برای رانندگان و ترغیب آنان به چند لحظه توقف و استراحت با گرفتن چند عکس یا بازدیدی کوتاه از آثار خلق شده گزینه است که می توان از آن برای راههای کویری و طولانی استفاده کرد..
نمونه پارکینگ در سایر کشورها
در این پست مشاهده کنید.
کپی برداری و باز نشر مطلب یا حتی قسمتی از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
در ادامه می توانید جهت حمایت از فعالیتهای سایت راهدار و پیشبرد اهداف این سایت تیپ نقشه پارکینگ در جاده های اصلی و فرعی که توسط ما تهیه شده است را از لینک زیر خرید و دانلود نمایید.
دانلود نقشه پارکینگ جاده های اصلی و فرعی
فرمت فایل : PDF
دارای دو تیپ نقشه پارکینگ یکی بدون خط کاهش و افزایش سرعت و یکی با خط کاهش و افزایش سرعت
قیمت ۵۰.۰۰۰تومان
در صورت بروز مشکل در پرداخت و دانلود از طریق فرم زیر تماس حاصل فرمایید.