تعریف و کاربرد تابلوهای هدایت مسیر
تابلوهای هدایت مسیر ، اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان راه را برای یافتن مسیر خود به مقصد مورد نظر ، میسر می سازد . به عبارت دیگر تابلوهای هدایت مسیر ، رانندگان را به سمت موضوع یا مسیر مورد نظر هدایت میکند که طراحی صحیح آن نقش بسیار خوب در ایمنی و روان بودن ترافیک عبوری ایفا میکند.بدیهی است این تابلوها در تمامی راههای کشور اعم از مناطق شهری یا برون شهری کاربرد بسزایی دارد.
دسته بندی تابلوهای هدایت مسیر
تابلوهای هدایت مسیر راه به ۴ گروه عمده دسته بندی میشود :
- تابلوهای جهت نما
- تابلوهای پیش آگاهی
- تابلوهای تاییدیه
- سایر تابلوهای هدایت مسیر
۱-تابلوهای جهت نما
این تابلوها محل خروجی از تقاطع و یا نقطه خروج از مسیر را نشان می دهند این تابلوها هم در غالب معمولی و در کنار راه و هم به شکل بالاسری در قالب معمولی اغلب به شکل پرچمی استفاده می شود و استفاده از شکل مستطیلی به جز هنگامی که به دلیل شکل خاص تقاطع تابلو هب شکل پرچم جهت را به صورت واضح و روشن ارایه نکند، توصیه نمیشود و به طور کلی استفاده از تابلوهای پرچمی ارجع است . این امر چه در مورد کاربرد تنهای تابلو یا مجموعه از تابلوهای جهت نما صادق است .
در این تابلوها می توان فاصله تا هر مقصد را نشان داد که در زیر مثالهایی از اقلام مختلف این تابلوها نشان داده شده که در بخشهای بعدی کاربرد هر کدام بیان خواهد شد.
تابلوهای جهت نما خود به دو گروه تقسیم میشود :
-تابلوهای جهت نمای اصلی (جهت نما)
– تابلوهای جهت نمای محلی
تفاوت تابلوهای جهت نمای اصلی که از این به بعد تابلوی جهت نما اطلاق می شود با تابلوهای جهت نمای محلی در این است که از تابلوهای جهت نمای محلی اغلب در راه های اصلی و فرعی و به منظور نشان دادن مقاصد محلی اعم از روستاها، کارخانجات ، اماکن توریستی تفریحی و سیاحتی و … استفاده میشود. و هیچگاه شامل شماره راه نخواهد بود و می توان فاصله تا مقصد را در این تابلوها نشان داد.
۲-تابلوهای پیش آگاهی
این تابلوها به منظور آگاه ساختن رانندگان از نزدیک شدن به یک خروجی و اطلاعاتی درباره محل تقاطع را قبل از رسیدن به آن به کاربران راه می دهد.
این تابلوها هم در قالب معمولی و هم بالاسری به شکل مستطیلی بوده با توجه به شکل تقاطع می تواند به شکل ساده و یا نقشه ماننده طراحی گردد. نمونه ای از تابلوهای پیش آگاهی در زیر آمده است .
تابلوهای پیش آگاهی مانند تابلوهای جهت نما در دو گروه زیر تقسیم میشوند :
۱-تابلوهای پیش آگاهی اصلی
۲-تابلوهای پیش آگاهی محلی
تابلوهای پیش آگاهی محلی دو تفاوت عمده با تابلوهای پیش آگاهی اصلی که از این به بعد تابلوی پیش آگاهی اطلاق خواهد شد. خواهند داشت . اول اینکه تابلوهای پیش آگاهی محلی نیز اغلب در راه های اصلی و فرعی و به منظور آگاه ساختن رانندگانی از پیشرو داشتن یک تقاطع به مقصد محلی استفاده میشوند. و در واقع تابلوهای پیش آگاهی محلی و جهت نمای محلی همیشه با هم به کار می روند و تابلوهای پیش آگاهی و جهت نما هم به همین شکل .
تفاوت دوم تابلوهای پیش آگاهی اصلی با محلی همانگونه در جدول ۵-۱(انتخاب فونت در طراحی تابلوها) آمده است در ارتفاع موزاییک طراحی تابلوها است. به این شکل که ارتفاع موزاییک تابلوهای پیش آگاهی محلی یک سایز کوچکتر در نظر گرفته می شوند.
۳-تابلوهای تایید کننده :
تابلوهای تایید کننده راه تابلوهایی هستند که پس از ورود به مسیر جدید و یا پس از عبور از یک تقاطع راننده را از انتخاب مسیر صحیح مطمئن می سازد و اطلاعات تکمیلی را در خصوص ادامه مسیر به طور مثال فاصله تا مقاصد بعدی به رانندگان می دهد. وقتی که تقاطع های متعددی به فواصل کم از یکدیگر قرار میگیرند ، این تابلوها بعد از آخرین تقاطع قرار گرفته و فقط در صورت نیاز یک تابلو تایید کننده شماره راه بین تقاطع ها تکرار میشود.
علامت های تایید کننده راه باید بعد از تمام میادین و تقاطع های دارای چراغ راهنمایی یا کانالیزه شده که به خاطر طرح غیر عادی آن یافتن مقصد بعدی را شکل و راننده را دچار تردید میکند ، مورد استفاده قرار گیرد.
در مسیرهای دورن شهری تابلوهای تایید کننده راه تقریباً کاربردی ندارد و استفاده نمی شوند.
تابلوهای تایید کننده دو بخش دارند.
الف-تابلوهای تایید کننده شماره راه
شماره راه :
شماره آزادراه اغلب یک رقمی بوده و در کادری با زمینه آبی و نوشتار سفید بکار می روند.
شماره بزرگراه ها و راههای اصلی اغلب دو رقمی بوده و در کادری با زمینه سبز و نوشتار سفید بکار میرود.
شماره راههای فرعی اغلب سه رقمی بوده و در کادری با زمینه سفید و نوشتار مشکی بکار میرود.
راههای روستایی و محلی دارای شماره راه نیستند.
این تابلو حداقل ۱۰۰ تا ۵۰۰ متر بعد از تقاطع و یا انتهای لچکی آخرین خط افزایش سرعت و به منظور آگاه سازی رانندگان از صحت حرکت خود نصب میگردد.
این تابلو، بین تقاطع ها ، حداکثر به فاصله ۱۵ کیلومتر تکرار میشود.
ب-تابلوهای تایید کننده راه ( کیلومتر شمار )
این تابلوها همیشه بعد از تابلوهای تایید کننده شماره راه و در فاصله حداقل دید نسبت به آن نصب میگردد و فاصله تا مقصد یا مقاصد بعدی را نشان می دهد.
تابلو تایید کننده راه در اکیپهای راهداری و راهسازی به تابلو کیلومتر شمار نیز معروف می باشد.
چنانچه تعداد مقاصد سه یا بیشتر باشد باید تابلوی تایید کننده راه به صورت مجزابه دو زبان فارسی و لاتین و در فاصله کمتر از حداقل فاصله دید نسبت به اولی و به گونه ای نصب شودکه همپوشانی نداشته باشندو تابلوی اولی مانع دید تابلو دوم نگردد.
هر گاه نام یک محل در یک تابلوی تایید کننده راه ظاهر شود، این امر باید در تمام تابلوهای تایید کننده بعدی تا رسیدن به آن مقصد و یا خروجی به آن مقصد تکرار شود.
لازم به ذکر است که فقط در ابتدای هر مسیر برون شهری و پس از پایان شهرهای بزرگ می توان از این تابلوی تایید کننده دیگر که فاصله تا شهرهای بزرگ بعدی یا مراکز استان و یا مقصد نهایی را در خود دارد استفاده کرد که نیاز به تکرار این تابلو وجود ندارد و فقط در ابتدای هر مسیر قرار میگیرد.
فاصله هایی که روی تابلوهای تایید کننده راه و دیگر تابلوها نوشته می شود باید به نزدیکترین کیلومتر برگردانده شود. (گرد شود) تا بتوا به این ترتیب اندازه تابلو را به حداقل رساند.
به طور مثال ۴۰۰+۳۰ را به ۳۰ و ۸۰۰+۳۰ را به ۳۱ گرد کنیم.
بهتر است برای تکرار تابلوهای تایید کننده مسیر تابلو را در جایی جانمایی کنیم که اولین کیلومتر از مقصد مضربی از ۵ باشد .
به طور مثال در راههای اصلی و فرعی تایید کننده راه باید در حداکثر ۱۰ کیلومتری تکرار شوند و در بزرگراه ها و آزاد راهها این تکرار ها حداکثر در هر ۵ کیلومتر صورت پذیرد.
۴-سایر تابلوهای هدایت مسیر
سایر تابلوهای هدایت مسیر به سه دسته تقسیم میگردند.
الف- تابلوهای مجتمع خدمات رفاهی
ّب_ تابلوهای اسم مکان (ورودی شهرها یا مکان ها
ج-تابلوهای اطلاعات کشوری یا جغرافیای
د_تابلوهای هدایت مسیر عملیات اجرایی
الف- تابلوهای مجتمع خدمات رفاهی
مجتمع های خدمات رفاهی مجموعه های هستند که امکان ایستادن استراحت و یا تدارک کالا را برای استفاده کنندگان از راه مهیا میکنند. این مجتمع های خدماتی ممکن است دارای پمپ بنزین ، سوپر مارکت و رستوران ، مهمانسرا، هتل، تلفن، مسجد و … باشند که تمامی خدمات آن باید در تابلو ذکر شود.
جهت مطالعه مطالب بیشتر در خصوص مجتمع خدمات رفاهی به این پست مراجعه کنید.
لینک پست
تابلوهای پیش آگاهی مجتمع ها در فواصل ۵ کیلومتر و ۲ کیلومتر و ۱۰۰۰ متری و در ابتدای لچکی ورودی نصب می شود.
در تابلوهای خروجی جهت نما نیز در محل خروجی بهتر است بعد از هر مجتمع یک تابلو اطلاعاتی فاصله تا توقفگاه یا مجتمع خدماتی بعدی را نیز اعلام دارد.
ب- تابلوهای اسم مکان (ورودی شهرها یا مکان ها)
کاربرد عمده این تابلوها در ابتدا و انتهای شهرها یا روستاها به شکل زیر می باشد که در خود یک شمایل از یک شهر را داراست . رنگ نوشتار و رنگ زمینه مطابق سایر تابلوهای هدایت مسیر است.
این تابلوها در آغاز اولین مستحدثات آن شهر یا محل نصب میگردد و لزومی ندارد که در مرز یا محدوده رسمی آن قرار گیرد.
چنانچه این مکان ها برای نشان دادن اماکن توریستی به کار رود با زمینه قهوه ای و نوشتار سفید و چنانچه برای نشان دادن اماکن دولتی ، اداری ، سازمانی و … به کار روند از زمینه نارنجی و رنگ مشکی بر روی زمینه سفید استفاده میشود.
ج- تابلوی اطلاعات کشوری یا جغرافیایی
این تابلوها که به منظور آگاهی از برخی محدودیت های کلی از جمله محدودیت کلی سرعت به ویژه در مرزها و در ابتدای راه ورودی به کشورها استفاده میشود. به طور مثال تابلو حداکثر سرعت در مناطق مسکونی و خارج از آن و در آزاد راهها را نشان می دهد.
د-تابلوهای هدایت مسیر عملیات اجرایی
این تابلوها در عملیات اجرایی و به هنگام راهسازی و یا تعمیرات راه و یا راهداری کاربرد دارند و با رنگ زرد و نوشتار مشکی از سایر تابلوهای هدایت مسیر متمایز شوند.نمونه هایی از این تابلوها در اینجا آورده شده است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دانلود نقشه اتوکد این تابلوها برای تهیه پلان ایمن سازی به این پست مراجعه کنید. لینک پست
تقسیم بندی تابلوهای اطلاعاتی از نظر محل نصب
از نظر محل نصب، تابلوها به دو گروه کلی تابلوهای جانبی(کناری) و تابلوهای معلق (بالاسری یا دروازه ای ) تقسیم می گردند.
تابلوهای کناری(جانبی)
این تابلوها معمولاً در سمت راست مسیر حرکت نصب می گردند. اما در مواقع ضروری و برای تأکید تابلوی جانبی در سمت چپ نیز ممکن است نصب شوند. در چنین حالتی تشخیص ضرورت برعهده تیم کارشناسی ترافیک بوده و لازم است مستندات توجیهی فنی در این خصوص را ارایه نمایند. دقت شود که در معابر شریانی، تابلوهای راهنمای مسیر به صورت جانبی نصب می گردند. تشخیص ضرورت نصب تابلوهای اطلاعاتی به صورت معلق(بالاسری) در معابر شریانی بر عهده تیم کارشناسی ترافیک است.
تابلوهای معلق ( بالاسری)
این تابلوها بر روی قابهایی از پیش نصب شده در عرض معبر (عمود بر محور حرکت) نصب می گردند. معمولا ارتفاع مفید پایین ترین نقطه تابلو تا سطح مواره رو حدود ۵متر و در آزادراهها این فاصله ۵.۵متر در نظر گرفته می شود. در صورت استفاده از چنین تابلوهایی لازم است حتما به تردد وسایل نقلیه با ارتفاع بلند توجه گردد.
سایر اصطلاحات تابلو عبارتند از : معلق : دروازه ای : پانل : کنسولی : Sign bridge : صلیبی
جنبه حقوقی و قانونی تابلوهای اطلاعاتی :
این تابلوها اطلاعات مسیرهای حرکت و یا خروجی ها را به ما می دهند و بدیهی است در این قالب بار حقوقی و قانونی به همراه ندارد. مگر در مواقعی که از تابلوهای انتظامی یا اخطاری در متن تابلو استفاده شود (به شکل ترکیبی) که در این صورت بار حقوقی تابلو به کار گرفته شده باید لحاظ شود.
محل و نحوه نصب تابلوهای هدایت مسیر:
رانندگان ، باید پس از رویت تابلو ، وقت کافی داشته باشند تا مسیرشان را انتخاب کرده و به راحتی و با ایمنی عبور نمایند. بنابراین تابلوهای هدایت مسیر باید در فاصله ای از تقاطع که کمتر از حداقل مجاز دید نباشد مستقر شود. و نباید در محدوده حداقل مجاز دید نباشد ، مستقر گردد و نباید در محدوده حداقل فاصله دید برای تابلو ، مانعی مانند پیچ و یا … وجود داشته باشد.
به طور کلی تابلوهای هدایت مسیر در سمت راست راه نصب میگردند. ولی چنانچه در این سمت شرایط جاده اعم از پیچ یا مانع و … که نتوان تابلو را در سمت راست قرار داد و یا در صورت نصب رانندگان دید خوب نسبت به آن نداشته باشند می توان با در نظر گرفتن شرایط تابلو را در سمت چپ مسیر نصب کرد.
- چنانچه شرایط محلی به شکلی باشد که نمی توان تابلو را در فاصله مشخص شده از تغییر مسیر نصب شود، باید دقت شود که در اثر افزایش یا کاهش این فاصله رانندگان دچار اشتباه یا فراموشی نشوند.
- تابلو هدایت مسیر به طور کلی در سمت راست راه نصب میگردند ولی چنانچه به سمت شرایط جاده اعم از پیچ یا مانع و … که نتوان تابلو را در سمت راست قرار داد و یا در صورت نصب رانندگان دید خوب نسبت به آن نداشته باشند می توان با در نظر گفتن شرایط تابلو را در سمت چپ مسیر نصب کرد.
- تابلوها باید طوری نصب شوند که مانع دید یکدیگر نشوند و به اصطلاح همپوشانی نداشته باشند این امر در مسیرهایی که مجموعه ای از تابلوها در کنار مسیر قرار می گیرد اهمیت فراوانی دارد.
- تابلوهای هدایت مسیر همیشه به شکل قائم و بر روی پایه نصب میشوند و به صورت خط کشی (کف نوشته ) بر روی سطح راه کاربردی ندارد.
- به طور کلی این تابلو ها یا به صورت معمولی کنار راه نصب میشوند و یا به شکل بالاسری و در قالب تابلوهای دروازه ای ، کنسولی ، صلیبی و یا ترکیبی از این سه نوع قرار میگیرند.
- نکته دیگر در نصب تابلوهای هدایت مسیر این است که نصب این تابلوها نباید باعث از بین بردن دید راننده نسبت به مسیر و یا مسیرهای تقاطع و …گردد.
- به طول کلی هر گاه فضای کنار راه برای نصب تابلو کافی نباشد و یا جایی که شرایط ترافیکی ایجاب میکند که به منظور بالابردن عملکرد کاربران اطلاعات در هر خط به رانندگان داده شود باید از تابلو بالاسری استفاده نمود.
زاویه نصب تابلو نسبت به راه
- نکته دیگری که در نصب تابلوهای هدایت مسیر باید دقت کرد جلوگیری از از انعکاس مستقیم نور به چشم راننده وسلیه نقلیه می باشد. به منظور پرهیز از انعکاس نور بالای چراغ وسایل نقلیه توسط تابلوهایی که در طول مسیر قرار دارد، این تابلوها با زاویه ۹۳تا۹۵ درجه نسبت به خط سواره رو مستقیم برای پیچ چپگرد عمود و مماس بر پیچ نصب گردد. تابلوهایی که در یک پیچ راستگرد قرار دارد، با زاویه ۹۳ تا ۹۵ درجه نسبت به خطی که از حاشیه سواره رو در نقطه نصب تابلو به نقطه ای قبل از آن و در فاصله مستقیم ۱۸۰متری وصل میشود، قرار میگیرد.
نکته تجربی نویسنده مطلب:
به تجربه ثابت شده جانمایی و نصب تابلو اطلاعاتی در داخل یا خارج قوس ایده آل نیست. زیرا موجب حواس پرتی راننده در زمان مطالعه تابلو اطلاعاتی شده و بروز هر گونه حادثه ای در محل قوسها متصور است. ( در این نکته به سرعت وسایل نقلیه در پیچ دقت کنید)
[rev_slider alias=”pol”][/rev_slider]
فاصله جانبی و ارتفاع نصب تابلو هدایت مسیر
.فاصله جانبی و ارتفاع نصب تابلو هدایت مسیر در راههای برون شهری در تصویر زیر آمده است .
در تابلوهای هدایت مسیر معمولی که در کنار راه نصب میشود، ارتفاع پایه ها باید به گونه ای باشد که لبه پایین تابلو حداقل ۱.۵متر از مرتفع ترین قسمت نزدیکترین خط سواره رو ارتفاع داشته باشد در بزرگراهها و آزادراهها بهتر است این ارتفاع به ۲.۱ و ۲.۴ افزایش یابد.
نکته تجربی نویسنده مطلب :
نصب تابلو در ارتفاع بیش از ۱.۸ از بلندترین نقطه نزدیک سواره رو دسترسی افراد خرابکار را برای شعار نویسی محدود میسازد. و شایسته است برابر توصیه نشریه ۲۶۷ از ارتفاع نصب ۲.۱ تا ۲.۴ استفاده شود.
پایه و فونداسیون تابلوهای اطلاعاتی
پایه فونداسیون و سایر متعلقات تابلوهای هدایت با توجه به اندازه تابلو ، محل قرار گیری تابلوها فشار باد یا سرعت باد منطقه مورد نظر ، ارتفاع پایه ها و سایر عوامل موثر با توجه به آیین نامه های مصوب باید طراحی شود.
لازم به ذکر است که روش هایی که در ویرایش گذشته این آیین نامه پیشنهاد شده بود ، توصیه نمی شود. و پیشنهاد میشود از کتاب طراحی پایه فنداسیون تابلوهای اطلاعاتی پژوهشکده و یا از نرم افزار Sign Loading که به تازگی به ثبت رسیده است جهت طراحی یکپارچه و سریع و تهیه تابلوها استفاده نمود.
توضیحات بیشتر در خصوص نرم افزار Sign Loading را در این پست مطالعه فرمایید.
- منبع مطالب :
- نشریه ۲۶۷ جلد سوم
- کتاب راهنمای طراحی و جانمایی تابلوهای اطلاعاتی راههای برون شهری
- نشریه ۲۸۰ مشخصات فنی و عمومی راهداری
مطلب فروشگاهی
دانلود نمونه نقشه اتوکد سازه و فنداسیون تابلو اطلاعاتی (تیپ ۱)
+مساحت ۲۴ تا ۲۶ متر مربع
+دارای جدول احجام
+دارای جدول لیستوفر میلگرد
+دارای جدول آهن آلات مصرفی سازه
+جزئیات اجرایی
+پلان ، نما، برش
+فایل اکسل متره و برآورد
+ محاسبه هزینه تهیه و نصب
+۵ شیت نقشه اتوکد
قیمت ۱۷۰.۰۰۰ تومان
در صورت بروز هر گونه مشکل در پرداخت و دانلود از طریق فرم زیر تماس حاصل فرمایید
تماس با ما
هر گونه کپی برداری و باز نشر حتی قسمتی از مطلب فروشگاهی شرعاً حرام و پیگرد قانونی دارد
با سلام
نهایت سپاس و تشکر را از شما دارم… مطالب بسیار بسیار مفید و عکس های مربوط خیلی خوب و مناسبی برای تفهیم بیشتر استفاده میکنین و خدا قوت بهتون
لطفا مطالب اجرایی بیشتری رو آموزش بدید.
باسلام؛ منبع قانونی و دستورالعمل مربوط به استانداردسازی تابلوهای شهری را نیز اعلام فرمایید.
اینجانب ابعاد فیزیکی و تعداد لغات تابلوی جهت نما را برای نصب سرکوچه مطب نیاز دارم.